Gymnasievalet

18 Januari 2014, 12:03
Eftersom jag vet hur jobbigt det är att välja mellan alla skolor och linjer som finns vill jag gärna försöka hjälpa någon förvirrad själ därute som ska välja gymnasium till hösten. 
Jag själv går då samhällsvetenskaps-programmet med inriktning beteendevetenskap och idrott på Grillska gymnasiet (f.d John Bauer och JB) och tänkte berätta lite om vad jag tycker om programmet och skolan, vilket förhoppningsvis kan hjälpa er som funderar på att välja det. 
 
 
Eftersom jag inte har en aning om vad jag vill jobba med var min första tanke att jag ville gå en bred linje, och då passar samhäll väldigt bra som säkert många har hört. Jag drogs ganska snabbt till Grillska gymnasiet och gick på öppethus två gånger där jag snabbt blev övertygad om att det var Grillska jag ville gå på men stod och vägde mellan sam-media och sam-beteende. Jag (som väldigt många andra) tycker att det är ganska kul att fotografera och var därför helt inne på att sam-media var den perfekta linjen för mig, men när jag började titta på kursplanerna och såg att sam-beteende hade psykologi och kurser mer åt det hållet drogs mitt intresse ditåt istället. Jag tänkte helt enkelt att jag ville gå en samhällslinje för att den är bred, beteendevetenskap eftersom jag tycker att psykologi och sådant är intressant och alltid har tyckt att idrott är ganska kul. 
 
Det jag tycker att man ska fundera på dock är om man är beredd att träna en hel del första året. Jag trodde att det förmodligen var lika mycket idrott som i en vanlig grundskola, men det är en f.d idrottslinje och det märks speciellt i ettan. Det är väldigt mycket träning första året och det kan bli ganska mycket om man inte är beredd på det (som jag inte var). I tvåan däremot kan man välja att trappa ner på idrotten, som jag, eller välja bort den helt. 
 
Jag tycker att Grillska gymnasiet är en jättebra skola. Självklart finns det bättre och sämre saker med den, men jag tycker överlag att vi har bra lärare, bra lokaler och en bra anda hos alla på skolan. 
 
Om jag ska sammafatta mina tips då: 
  • Fundera på vad du vill ha ut av din utbildning - T.ex. yrkesförberedande eller högskoleförberedande. 
  • Välj efter eget tycke - Ta gärna till dig av vad andra har att säga, men låt inte någon annan välja åt dig. 
  • Välj inte efter kompisar - Uttjatat men sant, du ska bygga grunden för din egen framtid och det kan lätt bli fel om man tar något för att gå med sin bästa kompis. 
  • Överanalysera inte för mycket - Gymnasievalet är viktigt, absolut, men jag tror att många ältar sönder detta alldeles för mycket. Det är inte hela världen och i värsta fall kan man oftast byta.   
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan jag funderar på att välja Sam-betvet på Grillska...Men jag är inte alls idrottsintresserad, Måste man läsa mycket idrott på det programmet eller hur funkar det????? För jag gillar skolan och programmet men det där med idrotten ställer till det...Så hur dunkar det?

Svar: Tänkte skriva ett helt inlägg om detta, men kort sagt: Ja, det är mycket idrott och det är något man får vara beredd på med den här linjen då det faktiskt har varit en idrottslinje. Jag personligen var inte speciellt idrottsintresserad i nian när jag valde, men jag tyckte ändå att idrotten på Grillska mestadels var rolig. Det känns väldigt svårt att förklara i en kommentar för att det är så många olika aspekter att tänka på. Nu kanske du redan har gjort ditt val, eftersom jag tyvärr svarar såpass sent, men om du har fler frågor får du gärna maila :)
Linn

2014-12-15 @ 22:22:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0