Chipstillverkning

31 Januari 2014, 12:56
Nu är jag och Embla hemma hos mig och tillverkar chips till vårt företag Spring's UF. Ser de inte goda ut? 



Vår tur

29 Januari 2014, 20:25
Igår var det, som sagt, ridning med idrottsgruppen. Äntligen var det min och Emblas tur att få visa vad hästar och ridning faktiskt innebär! Det var jättekul och jag skulle mer än gärna göra om det, men nu har vi i alla fall fått rida med skolan en gång.
 
Sedan var det dags för nästa häst att få sig ett pass, hoppning denna gång. Det gick fantastiskt och jag var väldigt nöjd med vår prestation! Kort och gott var det en bra dag igår :)
 


Spring's UF

27 Januari 2014, 13:35
Följ mitt och Emblas företag på facebook! Vi gör chokladdoppade chips som nu finns att beställa. :) 
 
facebook.com/springsuf
 


Pulka

26 Januari 2014, 15:55
Man blir aldrig för gammal för att åka pulka! Men jag måste erkänna att jag var mycket tuffare när jag var liten, nu vågar jag bra åka från halva backen...


Skridskor

21 Januari 2014, 16:27
Idag hade vi skridsko-åkning med idrottsgruppen. Jag vet inte om det beror på att jag åker skridskor ungefär en gång om året men jag får alltid sjukt ont i fötterna i början, det är hemskt.

Nu ser jag fram emot nästa vecka för då ska vi rida! Så många år som jag har velat rida på idrotten, äntligen :) 




Ibland undrar jag verkligen vad hon tänker om mig, haha...

20 Januari 2014, 18:10
 
 

MacBook Pro

19 Januari 2014, 15:58
Det var med sorg i hjärtat jag insåg att jag var tvungen att byta ut min vita gamla mac efter ex antal års troget tjänande (den var några år redan innan jag fick den efter min bror). Men istället fick jag välkomna en ny kompanjon som jag hittils är väldigt nöjd med! 
 
 
 
 

Gymnasievalet

18 Januari 2014, 12:03
Eftersom jag vet hur jobbigt det är att välja mellan alla skolor och linjer som finns vill jag gärna försöka hjälpa någon förvirrad själ därute som ska välja gymnasium till hösten. 
Jag själv går då samhällsvetenskaps-programmet med inriktning beteendevetenskap och idrott på Grillska gymnasiet (f.d John Bauer och JB) och tänkte berätta lite om vad jag tycker om programmet och skolan, vilket förhoppningsvis kan hjälpa er som funderar på att välja det. 
 
 
Eftersom jag inte har en aning om vad jag vill jobba med var min första tanke att jag ville gå en bred linje, och då passar samhäll väldigt bra som säkert många har hört. Jag drogs ganska snabbt till Grillska gymnasiet och gick på öppethus två gånger där jag snabbt blev övertygad om att det var Grillska jag ville gå på men stod och vägde mellan sam-media och sam-beteende. Jag (som väldigt många andra) tycker att det är ganska kul att fotografera och var därför helt inne på att sam-media var den perfekta linjen för mig, men när jag började titta på kursplanerna och såg att sam-beteende hade psykologi och kurser mer åt det hållet drogs mitt intresse ditåt istället. Jag tänkte helt enkelt att jag ville gå en samhällslinje för att den är bred, beteendevetenskap eftersom jag tycker att psykologi och sådant är intressant och alltid har tyckt att idrott är ganska kul. 
 
Det jag tycker att man ska fundera på dock är om man är beredd att träna en hel del första året. Jag trodde att det förmodligen var lika mycket idrott som i en vanlig grundskola, men det är en f.d idrottslinje och det märks speciellt i ettan. Det är väldigt mycket träning första året och det kan bli ganska mycket om man inte är beredd på det (som jag inte var). I tvåan däremot kan man välja att trappa ner på idrotten, som jag, eller välja bort den helt. 
 
Jag tycker att Grillska gymnasiet är en jättebra skola. Självklart finns det bättre och sämre saker med den, men jag tycker överlag att vi har bra lärare, bra lokaler och en bra anda hos alla på skolan. 
 
Om jag ska sammafatta mina tips då: 
  • Fundera på vad du vill ha ut av din utbildning - T.ex. yrkesförberedande eller högskoleförberedande. 
  • Välj efter eget tycke - Ta gärna till dig av vad andra har att säga, men låt inte någon annan välja åt dig. 
  • Välj inte efter kompisar - Uttjatat men sant, du ska bygga grunden för din egen framtid och det kan lätt bli fel om man tar något för att gå med sin bästa kompis. 
  • Överanalysera inte för mycket - Gymnasievalet är viktigt, absolut, men jag tror att många ältar sönder detta alldeles för mycket. Det är inte hela världen och i värsta fall kan man oftast byta.   
 

Hjälp på traven

16 Januari 2014, 22:43
Jag håller på att skriva ett inlägg om min skola/linje till er som snart ska göra ert gymnasieval. Ni som har hängt med ett tag har förmodligen läst lite småsaker som har skrivit om skolan men nu tänkte jag sammanfatta mina tankar och tips i ett lite längre inlägg, vad tror ni om det? 
 
En idrottslektion i ettan. 
 
 

Stallkatter

14 Januari 2014, 22:13
Jag tycker nästan att det är ett måste att ha en katt som smyger omkring i varje stall, då finns det alltid någon att busa med när man inte har något att göra.

Stallkatter är helt enkelt en del av grejen med ett stall enligt mig, vad tycker ni?

Primadonnan kanske tror att hon är en katt av det större slaget...?


Vinter

10 Januari 2014, 08:04
Nej, nej, nej! Solen ska inte gå upp 08:45, det är för mörkt ute! 

Ps. Kära snöfall, du får mer än gärna ta en annan väg än denna, det är tillräckligt kallt utan dig. 


Att övningsköra

09 Januari 2014, 08:22
Att få börja köra bil är något som de flesta längtar efter och har tänkt länge på. Sommaren 2013 var då jag började övningsköra och nu många motorstopp senare sitter jag och kör hem, till affären eller stallet, ganska problemfritt om jag får säga det själv. Jag tycker att det är en häftig känsla att själv märka hur jag utvecklas och blir bättre hela tiden vilket gör att det är roligare och roligare att köra.

Något som jag däremot vill rikta till er som redan har körkort är detta: Visa lite hänsyn, framförallt till oss som fortfarande inte kan allt! Det är svårt nog att ge sig ut i trafiken utan att ni ska tuta och blinka hejvilt för att det tar lång tid osv. Tänk om vi skulle hetsa om allt i livet som många gör när någon övningskör. När ditt barn sitter och förtvivlat försöker lösa ett mattetal sitter du knappast och tjatar om att det inte är så jäkla svårt istället för att förklara, men om någon gör ett misstag i trafiken och till råga på allt har en grön skylt på bilen med texten "övningskör", då jäklar!

Nu blir jag mest irriterad när jag t.ex. får motorstopp och någon idiot bakom prompt måste hänga på tutan för att visa att jag bara är ivägen, men för bara några månader sedan fick jag näst intill panik när något sådant hände. Oftast kan vi nog undanvara de 10 sekunder det tar för personen att komma iväg igen så varför inte bara göra det och samtidigt hjälpa någon som behöver det på traven? :)



Skola

08 Januari 2014, 08:02
Så var det daga att släpa sig iväg till skolan igen. Men det är 37 dagar varav 28 skoldagar kvar till sportlovet hörni! 

Någon som hittade en massa pinnar på samma ställe igår. :) 


Corgi

05 Januari 2014, 12:34
Ända sedan jag såg en bild på instagram har jag blivit svag för corgi-valpar. De är så otroligt söta på vissa bilder, särskilt denna:


Catching fire

04 Januari 2014, 13:28
Nu är biljetterna äntligen bokade till Catching fire, så imorgon blir det biobesök för mig och Embla! Hoppas den är lika bra som den första. :)



Varm choklad

02 Januari 2014, 20:31

Bland det bästa med de kallare årstiderna måste ju vara varm choklad! Det gör livet lite ljusare när det är konstant mörkt ute tycker jag. :)

Övningskörning

01 Januari 2014, 18:04
(Jag hade parkerat när jag tog bilden)

I två timmar var pappa och jag ute och körde idag. Det gick riktigt bra och jag märker själv att jag blir säkrare i trafiken hela tiden, särskilt i situationer som jag annars stressade upp mig vid förut. 

Jag längtar tills jag har tagit mitt körkort och kan köra vart jag vill! 

RSS 2.0